Heb jij een passie voor mode en wil je in de toekomst graag zelf kleding ontwerpen en maken? Dan is deze opleiding een aanrader! De ontwerplessen worden verzorgd door een mode ontwerpster uit de modewereld.

Mode kom je dagelijks tegen, denk aan creaties in winkels en trendy ontwerpen in tijdschriften en televisieprogramma's. Omdat de modewereld dusdanig breed is kan je aan de slag gaan waar jij zelf wilt. Assisteren bij een fashionlabel of bij een couturier. Ook kan je je eigen label en kledinglijn starten!

Het is voor deze opleiding niet nodig om al ervaring te hebben in het modevak. Je maakt tijdens de opleiding kennis met de basis van het modeontwerpen. Alle onderdelen worden vanaf punt nul geleerd, dus ook het tekenen! Je hoeft geen voorkennis of tekentalent te hebben om te kunnen starten. Het is wel belangrijk dat je affiniteit hebt met mode en een goede dosis motivatie, enthousiasme en vooral creativiteit bezit.

De opleiding Fashion Designer (mode ontwerper) bestaat uit 30 lessen. Dit is verdeeld over 1 dag in de week gedurende een schooljaar. Hou er wel rekening mee dat je ook huiswerkopdrachten moet maken (ca. 8 uur per week). Na het slagen van de opleiding ontvang je een schooldiploma.
De opleiding wordt gegeven door trainers bekend van TV!

Kun je niet kiezen of wil je meerdere opleidingen volgen? De opleiding Fashion Designer is uitstekend te combineren met één van de onderstaande opleidingen:

Mode ontwerptekenen, hierbij leer je jouw eigen ideeën op papier uit te werken en er een duidelijk ontwerp van maken. De basis van het ontwerp schetsen, illustratief tekenen en technisch tekenen komen aan bod, zodat je ontwerpvoorstellen kan voorleggen aan opdrachtgevers en/of een atelier.

Modetrends signaleren en modeprognoses (voorspellingen) doen. Welke trends zijn op dit moment hot en welke trends verwacht jij voor het nieuwe seizoen

Collage technieken. Het maken van moodboards en het verzamelen van inspirerende foto’s zijn de basis voor een sterk ontwerp. Naar aanleiding van handgemaakte collages word je uitgedaagd nieuwe creatieve ideeën te ontwikkelen

Kostuumgeschiedenis, hierbij leer je de belangrijkste stijlen en ontwerpers kennen die de modewereld hebben beïnvloed. De geschiedenis van de mode blijft altijd een enorme inspiratie bron voor ontwerpers.

Materialenkennis, zoals stoffen, fournituren en toebehoren. Hierbij maak je kennis met stoffen en materialen die passen bij jouw eigen ontwerp.

Tijdens 10 lessen Naaien en Patroontekenen leer je de eerste naaitechnieken en patroontoepassingen. Onder begeleiding van een ervaren coupeuse wordt uitgelegd hoe je vanuit een bestaand basispatroon een eigen ontwerp kan realiseren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van patroon-mallen op standaard maat.

Een laptop meenemen tijdens de lessen is gewenst.

De examenopdracht voor de opleiding modeontwerper bestaat uit het ontwerpen & schetsen van een eigen collectie geheel in jouw eigen stijl & thema. Uit deze collectie vervaardig en presenteer je 2 examen eindstukken.

24 sep 2024 Dinsdag 10:30 - 15:00 inschrijven

04 okt 2024 Vrijdag 10:30 - 15:00 inschrijven

Geen werkpakket van toepassing.

Hou er rekening mee dat je zelf diverse materialen moet aanschaffen, zoals een naaimachine, en naaitoebehoren.
Tevens is een laptop met Adobe CC (evt. proefversie) handig om tijdens de opleiding te hebben.
Museabezoek op eigen gelegenheid en kosten.

Life is too short to wear boring clothes, create your own