Voor iedere film of televisieserie is wel een grimeur nodig. Denk bijvoorbeeld aan spelers die een blauw oog of een wond hebben opgelopen. Of aan een jonge acteur die opeens een oudere personage moet spelen. Al deze persoonsveranderingen worden gerealiseerd door grimeurs.

De opleiding Grimeren/Special Effects incl. Theater Styling is een zeer uitgebreide opleiding, waarbij vrijwel alle scenario’s aanbod komen. Spelenderwijs ontdek je de fascinerende wereld van het grimeren.

Na deze Grime opleiding ben je er klaar voor om mee te werken aan de grote musicalproducties of typetjes tot leven te brengen achter de schermen bij de televisie.

De opleiding Grimeren/Special Effects incl. Theater Styling bestaat uit 30 lesdagen of 40 lesavonden, 1 moment in de week. Je dient af en toe een model mee te nemen en huiswerkopdrachten te maken. Na het behalen van de opleiding ontvang je een schooldiploma.

Docente Monique: "Grimeren: afgeleid van het Franse woord 'grimace'. Een grimas trekken ofwel gezichtsverandering. Met grime kun je allerlei ontwerpen maken, van schminken met waterschmink tot driedimensionale karakters met protheses.
In de lessen van mij en mijn collega's zullen je zoveel mogelijk leren over de mogelijkheden in het vak. Je leert tijdens de opleiding je eigen creativiteit tot uiting te laten komen. Een goede grimeur zal een rol versterken en benadrukken van bijvoorbeeld een acteur en een passend karakter maken op gebied van grime.
Na de opleiding kun je als grimeur aan het werk op gebied van foto, film, dans, toneel en theater. Voor deze opleiding is geen vooropleiding nodig."

Kun je niet kiezen of wil je meerdere opleidingen volgen? De opleiding Grimeren / Special Effects is uitstekend te combineren met één van de onderstaande opleidingen:

• Inleiding en geschiedenis grimeren
  • Materiaalkunde
  • Zelf applicaties maken
  • Afgietsels
  • Karakters maken met aquacolors
  • Werken met crème make-up
  • Theater Make-up
  • Optisch veranderen van het gezicht
  • Lichte en donkere schaduwtechnieken
  • Bodypaint, Heksen, Monsters met wolcrêpe
  • Verouderen met putty en latex
  • Brandwonden maken
  • Wenkbrauwen wegwerken
  • Bodypaint
  • Halloween (heksen), Zwervers, Dierengrime
  • Baarden en snorren maken met wolcrêpe
  • Wonden, blauwoog en schaafwonden
  • Pukkels, wratten, valse neuzen, kin
  • Kaalkop maken, werken met kaalkop
  • Werken met putty, wax
  • Negatief/Positief en 3D schminken
  • Grime carouseel
  • Eigen creatie Grime Special Effects Styling

Daarnaast werk je aan een groepsopdracht en sluit je de opleiding af met een praktijkexamen en het inleveren van je digitale portfolio.
Bekijk hier het studentenwerk van student Roos: http://www.antoinetterosagrime.nl

16 sep 2024 Maandag 10:30 - 15:00 inschrijven

01 okt 2024 Dinsdag 10:30 - 15:00 inschrijven

Basis werkpakket